02136901510 09392235511     تهران،پیروزی، صددستگاه، کوچه ایلخان، پلاک 12، طبقه اول، واحد1

آزمایشات

GCT


مورد استفاده

برای تشخیص دیابت بارداری


نام روش اندازه گیری

مراجعه به آزمایش گلوکز ناشتا


نام های مشابه

glucose chalenge test


نوع نمونه

سرم، در بیماران غیر باردار بایستی یک نمونه خون غیرناشتا و نمونه‌ خون 1 ساعت بعد از مصرف 50 گرم گلوکز


حجم نمونه

ml 2


نگهداری نمونه

در C◦ 4 به مدت 7 روز و در C◦20- به مدت 30 روز پایدار است. بعد از نمونه گیری طی یک ساعت سرم یا پلاسما جدا گردد زیرا گلوکز خون در دمای اتاق هر ساعت به دلیل متابولیزه شدن 10% کاهش می یابد.


حمل و نقل نمونه

زنجيره سرد


نیازهای همراه نمونه

مشخصات کامل بیمار


راهنمای جمع آوری نمونه

1- برای آماده سازی و نمونه گیری حداقل 180 دقیقه وقت لازم است .2- ناشتا بودن برای این آزمایش ضرروی نیست ولی باید از آخرین وعده غذایی حداقل 2 ساعت گذشته باشد.3- پودر گلوکزی که به شما داده می شود حاوی 50 گرم گلوکز است. لطفا آنرا در یک لیوان آب حل کرده و ظرف مدت 5 دقیقه میل نمایید.4- وقتی شربت پودر گلوکز را کاملا میل کردید، ساعت را نگاه کرده و دقیقا پس از گذشت مدت زمان یک ساعت جهت نمونه گیری خون در واحد نمونه گیری حاضر شوید.(چنانچه بیمار نتواند تمامی محلول گلوکز را بخورد و یا مقداری از آن را استفراغ نماید، مقدار گلوکز خون بطور کاذب کاهش یافته و در صورت بروز این حالت باید مسئول نمونه گیری را در جریان قرار دهد.)6- بعد از میل نمودن شربت تا زمان نمونه گیری از خوردن، آشامیدن، ‌سیگار کشیدن و ورزش کردن خودداری کنید .


معیار رد نمونه

1-نمونه هایی که خون بیش از نیم ساعت قبل از سانتریفیوژ مانده باشند. 2-موارد عدم پذیرش نمونه: همولیز شدید نمونه در نتایج تداخل ایجاد می کند.3- نومنه هایی که فاصله زمانی لازم جهت نمونه گیری رعایت نشده باشد


آمادگی لازم قبل از نمونه گیری

نیاز به ناشتایی یا آمادگی بخصوصی ندارد.


اطلاعات بالینی

در زمان بارداری مقاومت به انسولین افزایش می‌یابد و دیابت بارداری زمانی ایجاد می‌شود که سطح قند خون یک خانم باردار بدون داشتن سابقهٔ دیابت، در دوران بارداری‌اش افزایش می‌یابد. دیابت بارداری خطر ابتلا به مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی، افسردگی و نیاز به سزارین را افزایش می‌دهد. نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر ماکروزومی یا بزرگی بیش از حد، افت قند خون پس از تولد و زردی هستند. دیابت بارداری در صورت درمان نشدن می‌تواند موجب مرگ داخل رحمی جنین نیز بشود. از آنجا که بیماری دیابت بارداری به ندرت علائمی را بروز می‌دهد، تنها راه برای تشخیص آن انجام آزمایش است


مقادیر مرجع

<140 mg/dl


تفسیر

اگر پاسخ آزمایش غربالگری شما مثبت باشد، نیاز به انجام آزمایش تحمل گلوکز دهانی یا O-GTT دارید که آزمایشی طولانی‌تر و قطعی‌تر است و با اطمینان نشان می‌دهد که آیا شما مبتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر. اگر آزمایش ادرار که به طور معمول انجام می‌شود، نشان‌دهندۀ وجود مقداری قند اضافی باشد یا ریسک بالایی برای ابتلا به دیابت داشته باشید، ممکن است پزشک از شما بخواهد پیش از هفتۀ ۲۴ بارداری، غربالگری انجام دهید. اگر نتایج آزمایش طبیعی باشد، غربالگری در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری نیز تکرار خواهد شد. البته اگر پیش از بارداری ابتلا به دیابت تشخیص داده شود، نیاز به غربالگری وجود ندارد. در عوض باید با کمک پزشک خود برای کنترل این وضعیت در دوران بارداری تلاش کنید.


مدت زمان نگهداری نمونه پس از انجام آزمایش

30 روز در دمای 20- درجه سانتیگراد