02136901510 09392235511     تهران،پیروزی، صددستگاه، کوچه ایلخانی، پلاک 12، طبقه اول، واحد1

آزمایشات

Lithium


کد آزمایش

21


مورد استفاده

پایش بر درمان بیماران مبتلا به اختلالات دو قطبی (Bipolar) از جمله حملات مکرر شیدایی (Mania) و افسردگی (Depression) ارزیابی سمیت دارو


نام روش اندازه گیری

ISE


نام های مشابه

ليتيم


نوع نمونه

Serum


حجم نمونه

0.2


نگهداری نمونه

'2-8


حمل و نقل نمونه

زنجيره سرد


اطلاعات لازم از بیمار

همراه با مصرف لیتیم بررسی عملکرد کلیه با انجام آزمایشات اوره و کراتینین و همچنین بررسی کم کاری تیروئید با انجام آزمایش TSH لازم است.


آمادگی لازم قبل از نمونه گیری

نمونه گیری بعد از ۱۲ ساعت از آخرین دوز مصرف دارو صورت می گیرد. همچنین بهتر است از داروهایی همچون دیورتیک ها، مترونیدازول، فلوکستین و … اجتناب شود.


اطلاعات بالینی

لیتیم یکی از داروهایی است که برای درمان اختلال دوقطبی تجویزمی شود و “تثبیت کننده خلق و خوی” است. این دارو اثر نسبتاً آهسته دارد و ممکن است چندین هفته طول بکشدتا اثرات آن در فرد مشاهده گردد.مسمومیت با لیتیم از جمله اثرات نوروتوکسیک شدید آن می تواند با سطح سرمی طبیعی لیتیم اتفاق افتد . مواردی از مسمومیت حاد ممکن است همراه با سطح سرمی بالای لیتیم بدون شواهد بالینی از اثرات نوروتوکسیک باشد.


مقادیر مرجع

about : zero


احتیاط ها

دیورتیک ها به طور قابل توجهی تصفیه کلیوی لیتیم را کاهش می دهند. در حالیکه مترونیدازول باعث ابقاء و احتباس کلیوی آن می شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (نظیر ایبوپروفن) و فلوگزیتن باعث افزایش غلظت لیتیم خواهند شد.


مدت زمان نگهداری نمونه پس از انجام آزمایش

30 روز در دمای 20- درجه سانتیگراد