02136901510 09392235511     تهران،پیروزی، صددستگاه، کوچه ایلخان، پلاک 12، طبقه اول، واحد1

آزمایشات

CBC


کد آزمایش

401


مورد استفاده

اين تست براي ارزيابي آنمي، لوسمي، واكنش به عفونت ها و التهاب، پایش شیمی درمانی، بررسي ويژگي هاي سلول هاي خون محيطي، كم آبي، پلي سيتمي، بيماري هموليتيك نوزادان و ناسازگاري هاي گروه خون ABO مورد استفاده مي باشد.


نام روش اندازه گیری

اکثر آزمایشگاه‏ها از آنالیزهای اتومات مبتنی بر امپدانس الکتریکی استفاده می‏نمایند.


نام های مشابه

Complete Blood cell count and Diffrential count, CBC Count and Diffrential Complete Blood index (


نوع نمونه

خون کامل حاوی ضد انعقاد EDTA


حجم نمونه

ml 2


نگهداری نمونه

شرایط نگهداری: نمونه‏ها حداکثر ظرف مدت 6 ساعت در حرارت اتاق باید مورد آزمایش قرار گیرند و در صورتی که در حرارت 4 درجه سانتی‏گراد (داخل یخچال) نگهداری گردند حداکثر به مدت 24 ساعت انجام آزمایش امکان‎پذیر می‏باشد.


حمل و نقل نمونه

زنجیره سرد


نیازهای همراه نمونه

مشخصات کامل بیمار


راهنمای جمع آوری نمونه

خونگیری وریدی معمول است. در صورت اجبار از خون مویرگی می توان استفاده کرد. نمونه گرفته شده را در ویال های با درب بنفش (EDTA دار) جمع آوری نمایید. لوله حاوی خون و ماده ضد انعقاد را به آرامی چندین بار سروته کرده تا خوب مخلوط شود. از سانتریفیوژ کردن اجتناب کنید. از لخته شدن و لیز شدن خون ممانعت شود. پس از نمونه گیری محل خونگیری را از لحاظ خونریزی یا هماتوم بررسی نمایید. در صورت لزوم موضع را با باند فشاری ببندید. مصرف هرگونه داروی مؤثر بر نتایج آزمایش را بر روی برگه آزمایشگاه گزارش دهید.


اطلاعات لازم از بیمار

نام و نام خانوادگی سن و جنس بیمار


معیار رد نمونه

همولیز شدید نمونه وجود لخته در نمونه ü نمونه كمتر از ml 0.5 و يا ویال هايي كه لبريز از خون مي باشد. ü استفاده از ویال های حاوی ضد انعقاد نا مناسب نظیر سیترات سدیم ü نمونه های بدون برچسب یا با برچسب اشتباه ü نمونه گیری از دستی که همراه با تزریق .I.V می باشد.


آمادگی لازم قبل از نمونه گیری

نیاز به ناشتایی یا آمادگی بخصوصی ندارد.


اطلاعات بالینی

در اين تست فاكتورهاي دیگری از جملهPDW- MPV- RDW اندازهگيري و تعيين مقدار مي گردد. این آزمایش بخشی از برنامه پایش سلامت می‌باشد. جهت پایش درمان بیماری‌هایی که روی سلول‌های خونی تأثیر می‌گذارند این آزمایش در فواصل زمانی مختلف درخواست می‌شود


تفسیر

تفسیر: نتایج خارج از محدوده نرمال ممکن است انعکاسی از یک اختلال اولیه در ارگان های تولید کننده سلولی و یا بیماری های زمینه ای باشد. نتایج باید همراه با وضعیت بالینی بیمار و آزمایش های تکمیلی مرتبط تفسیر گردد.


احتیاط ها

تزريق خون و سرم هاي ليپميك در نتایج آزمایش تأثیر گذار است. اندازه غیر طبیعی RBCممکن است بر MCV، MCH و MCHC تأثیر بگذارد. شمارش WBC بسیار بالا (50000<) که با شمارشگرهای اتومات انجام می شود، ممکن است سبب افزایش شاخص MCV و MCH گردد. پیش ساز های بزرگ RBC همانند رتیکلوسیتها موجب افزایش غیر طبیعی MCV می گردند. چنین وضعی معمولاً در پاسخ به کم خونی هایی که در آن مغز استخوان سالم است مشاهده می شود. افزایش شدید سطح چربیها (mg/dl2000<) موجب می گردد تا دستگاههای اتومات شمارش سلولی سطح هموگلوبین را بالا نشان دهند و در نتیجه MCV، MCHC و MCH بطور کاذب افزایش یابند. وجود آگلوتینین های سرد (Cold Agglutination) نیز موجب افزایش کاذب MCHC، MCH و MCV می گردد. کرایوگلوبولینمی می‏تواند منجر به لوکوسیتوز کاذب یا ترومبوسیتوز کاذب شود. مالاریا هم ممکن است باعث رتیکولوسیتوز کاذب گردد. بعضی از داروها، مانند آنهایی که در شیمی ‌درمانی استفاده می‌شوند می‌توانند روی مغز استخوان اثر گذار باشند و منجر به افزایش RBC گردند. داروهایی که موجب افزایش MCV می گردند عبارتند از، زیدوودین، فنی تویین و آزاتیوپرین.


مدت زمان نگهداری نمونه پس از انجام آزمایش

7 روز در دمای یخچال