02136901510 09392235511     تهران،پیروزی، صددستگاه، کوچه ایلخان، پلاک 12، طبقه اول، واحد1

آزمایشات

IGF-1


کد آزمایش

801615


مورد استفاده

تشخیص اختلال در رشد تشخیص کمبود هورمون رشد در بالغین پایش درمان با هورمون رشد نوترکیب پایش و پیگیری آکرومگالی و ژیگانتیسم


نام روش اندازه گیری

Immunochemiluminescence


نام های مشابه

سایر نام ها: فاکتور یک رشد شبه انسولین، سوماتومدین C، فاکتور سولفاسیون Somatomedin-C, Insulin-like


نوع نمونه

سرم یا پلاسمای EDTA دار


حجم نمونه

0.5 میلی لیتر


نگهداری نمونه

سرم یا پلاسما می‌بایست بلافاصله با سانتریفوژ در 4oC جدا شود. نمونه را تا زمان انجام آزمایش در لوله پلاستیکی و در دمای -20oC منجمد نمایید. نمونه در 20oC – به مدت 14 روز پایدار است. نمونه را در دمای یخچال (2-8oC) نگه ندارید.


حمل و نقل نمونه

زنجيره سرد


نیازهای همراه نمونه

مشخصات کامل بیمار


راهنمای جمع آوری نمونه

با رعایت اصول نمونه گیری از بیمار نمونه خون وریدی گرفته و آن را در ویال های با درب قرمز یا بنفش (EDTAدار)جمع آوری نمایید. محل نمونه گیری را از لحاظ خونریزی بررسی نمایید. در صورت نمونه گیری در خارج از آزمایشگاه، نمونه را در مجاورت یخ خشک، بالافاصله به آزمایشگاه ارسال نمایید. نمونه خون می بایست در مدت یک ساعت ساتریفیوژ گشته و سرم را در ویال های پلاستیکی مخصوص درب دار جدا نمایید.


اطلاعات لازم از بیمار

نام و نام خانوادگی سن و جنس بیمار


معیار رد نمونه

ü همولیز شدید نمونه ü نمونه ادرار یا بافت ü نمونه بدون برچسب یا با برچسب اشتباه


آمادگی لازم قبل از نمونه گیری

شرایط نمونه گیری: بهتر است بیمار ناشتا بوده و در صورتی که از روش RIA استفاده می‌شود بیمار باید اخیراً در معرض رادیواکتیو قرار نگرفته باشد.


اطلاعات بالینی

دو نوع IGF وجود دارد: IGF-1 یا سوماتومدین C– و .IGF-2 از IGF-1 در بررسی اختلالات رشد استفاده می‌شود چرا که نسبت به سنجش هورمون رشد پایه و سرکوب‌شده توسط گلوکز تست بهتری است. سطح سرمی IGF-1 بیانگر تاثیر هورمون رشد (GH) می‌باشد. در حال حاضر، IGF-1 را نمی توان با اطمینان به عنوان شاخص خطر و یا به مارکر پیش آگهی در سرطان های سینه، پروستات و یا سرطان ریه استفاده نمود. مقادیر پایین IGF-1 همراه با GH بالا مشخصه کوتولگی لارون (Laron dwarfism) است


تفسیر

تفسیر: مقادیر پایین IGF-1 همراه با کم‌کاری هیپوفیز، سوء‌تغذیه، دیابت شیرین، کم‌کاری تیروئید، سندرم محرومیت از مادر، تاخیر در بلوغ، سیروز، هپاتوما، کوتولگی لارون،‌ بعضی موارد قامت کوتاه و پاسخ طبیعی GH به تست‌های فارماکولوژیک دیده می‌شود. مقادیر پایین ممکن است همراه با تومورهای بدون عملکرد هیپوفیز، تاخیر سرشتی رشد و بی‌اشتهایی عصبی هم دیده شود. مقادیر بالای IGF-1 در دوره نوجوانی، بلوغ زودرس واقعی، حاملگی، چاقی، ژیگانتیسم هیپوفیزی، آکرومگالی و رتینوپاتی دیابتی دیده می­شود. از آنجایی که مقدار IGF- 1 در سوء‌تغذیه کاهش می‌یابد می‌توان از آن به عنوان اندکس خوبی جهت پیگیری پاسخ به درمان در محرومیت غذایی استفاده کرد. در درمان بیماران مبتلا به آکرومگالی، با استفاده از آنتاگونیست‌های گیرنده GH، سطح IGF-1 کاهش یافته و بهبود بالینی حاصل می­شود.


احتیاط ها

آنتی بادی های هتروفیل در سرم انسان می تواند در روش های ایمونواسی با ایمونوگلوبولین واکنش متقاطع داده و در نتایج آزمون تداخل نماید. نمونه سرم بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی و یا افرادی که به طور معمول در معرض حیوانات یا محصولات حیوانی قرار دارند می تواند این نوع از مداخله را نشان دهند.


مدت زمان نگهداری نمونه پس از انجام آزمایش

30 روز در دمای 20- درجه سانتیگراد